Post vagy long COVID

A COVID-19 szövődményei sokkal rosszabbak lehetnek, mint maga a betegség. Ezek nem feltétlenül vannak összefüggésben a betegség lefolyásával, a tünetmentes egyéneknél ugyanúgy jelentkezhetnek! A 

Orvosi segítségre van szükségem!

COVID-19 utáni (ön)ellátás

Míg általában a COVID-19-es betegek többnyire 3 hétig tartanak, míg felépülnek, új kutatások felhívták a figyelmet azokra az egyénekre, akik jóval gyógyulásuk után hatással lehetnek a vesére, a tüdőre és a szívre és az agyra is. A COVID-19 további elképzelhető hosszú távú hatásai a neurológiai állapotok és a mentális egészségi problémák, mivel tanulmányok szerint a fertőzés az agysejteket és az idegrendszert is megtámadhatja. Bár az információk nem sok valós információt tartalmaznak, mégis egyértelműen arra ösztönzik, hogy következetesen kövesse ezt a hat gyakorlatot, hogy „fitt” maradjon.

  1. Állandó és fokozatos testmozgás
    A testmozgás nehézkes lehet abban az esetben, ha felépül, és a teste gyenge, azonban ha fokozatosan hozza a mindennapi ütemtervhez, mind fizikailag, mind mentálisan egészséges lesz. A gyors visszatérés komoly, akár életveszélyes szövődményekkel is járhat. 
  2. Tápláló étkezési szokásai
    Egy másik alapvető gyakorlat az, hogy tápanyagokkal és étrend fehérje-, vitamin- és rostdús táplálékkal kezeljük a gyógyulást. A koronavírus rengeteg stresszt okoz. Ez súlyvesztést okoz és a gyógyszerek is gyengíthetik a testet és az élettani folyamatokat. Néhány beteg emellett megmagyarázhatatlan súlycsökkenést vagy súlygyarapodást tapasztal. Ezért próbáljon meg egy jól szervezett étkezési rendet megtartani biotermékekkel, zöldségekkel, tojással és baromfival, hogy ellensúlyozza az elveszett étvágyat. Ne felejtsd el, hogy a tested csak kis lépésekben próbál visszatérni teljes erejéhez. Ne próbáld túlzottan megterhelni vagy nem kívánatosát enni.
  3. Munka a memóriáján
    A vírus köztudottan károsítja a memóriasejtjeit. Az elveszített figyelem, a kognitív gondolkodási képességek és az emlékezet visszaszerzése érdekében fektessen napjainak egy részét rejtvényekbe, memóriajátékba és olyan tevékenységekbe, amelyeken jobban elgondolkodtatja Önt. Emellett szükséges lehet gyógyszeres támogatás is .
    Találd meg az elméd élénkítésének módjait. Kezdje azokkal a tevékenységekkel, amelyek megvalósíthatók, és folyamatosan kihívást jelentenek, ezzel növelve elméd élességének növelése érdekében. A kulcs, hogy lassan haladj, mégis minden nap elérj valamit az agyad „újraindításhoz” és memóriád számára. 
  4. (Ön)Nyugtatás
    Először is, ne reménykedj abban, hogy rögtön azután visszatérsz a szokásos életviteledhez, hogy elengedtek a kórházból, vagy negatív a teszted a vírusra. Mostantól adj magadnak elegendő időt arra, hogy fokozatosan áttérj a régi mindennapi életviteledhez. Ne feledd, hogy nemrégiben olyan betegséggel küzdöttél, amely súlyosan megtámadta az immunrendszerét, és okos megoldása, ha fokozatosan térsz vissza a régi mindennapok, ahelyett, hogy egyszerűen csak úgy tennél, mint ha nem meg sem történt volna.
  5. Koncentráljon a riasztó jelekre  
    Legyen szó akár fejfájásról vagy fáradtságról, elengedhetetlen, hogy minden észrevehető jelre összpontosítson, hogy teste nem helyesli a COVID utáni helyzetet. Maradjon állandó kapcsolatban az kezelő orvosával, ha ilyen problémák merülnek fel a gyógyulás utáni időszakban. Ezeket regisztrálni kell és a megfelelő megelőzés lehet szükséges a visszaesés elkerülésére. 
  6. Szánjon figyelmet, magára és mások számára is a felépülés során
    Értse meg, hogy pihenésre van szüksége ahhoz, hogy jobban érezze magát, ha már egyszer COVID-negatív. Keressen segítséget bármely ponton, amelyre szüksége van, mivel ez segít az energiaszintje feltöltésében és a kimerültség elleni küzdelemben, kérjen segítséget családjától és barátaitól, mert ha segítséget vesz igénybe, vagy bevon egy közeli személyt, miközben a gyógyulási útvonalon van, az előnyös lehet az Ön számára. 

COVID-19 után is tartsa be a védekezési szabályokat újrafertőződhet, sőt időszakosan ismét fertőzővé válthat!

Ha orvosi segítségre van szüksége keressen minket!

+36 (50) 1111-813

Long COVID és poszt COVID kivizsgálás

Mikortól érdemes elkezdeni?

Jelenlegi ajánlás az, hogy 3 negatív PCR teszt után 6 hétig ne sportoljon és ne végezzen fizikai munkát. Öt nappal a 2. negatív PCR teszt után a következő vizsgálatokat javasolt megcsináltatni a szövődmények kiszűrése érdekében:

Szívre gyakorolt COVID hatások

Szív MR vagy szív UH, továbbá egy alacsony dózisú tüdő CT (a tüdőproblémákat tapasztalt betegeknek), valamint egy terheléses EKG vizsgálat (a harmadik negatív PCR teszt után 6 héttel, ha a szív MR vagy szív UH eredménye nem negatív).
Ha minden negatív, akkor csak a vérképet kell megismételni 4 hét után. Ha az ismétlő vizsgálatok is negatív eredményt adnak, akkor elkezdhet edzeni, de csak úgy, hogy fokozatosan növeli a terhelést. 

Poszt COVID vérvétel

Vérkép, amely a következő paramétereket is tartalmazza:

Teljes vérkép, hs-CRP, CK-MB , CK-MB / CK arány, troponin, vese funkció, máj funkció, ferritin, d-dimer, pro-BNP  (ezeket azonnal eltudjuk végezni rendelőnkben). Teljes laborra beutalót is adunk ki emelett.
A COVID-19-en átesett személyek antitest szintjét is megmérjük vérmintából.
 A legfontosabb az IgM és az IgG szintek meghatározása, hogy lássuk, védettek-e az újrafertőződéssel szemben. A megfelelő antitestszinttel rendelkezőket arra kérjük, hogy adjanak plazmát más betegek életének megmentése érdekében. Fontos, hogy a plazmaadás csak teljesen felépült állapotban lehetséges!  

Idegrendszeri szövödmények

Ha valaki a környezetéből jelzi, hogy a viselkedése számottevően megváltozott, esetleg friss memória-problémákat, szédülést, koordinációs problémákat vagy hányingert tapasztal, kérjük, keressen fel minket. 

Gyakoriak a következő problémák:
-Memória zavar (főként rövidtávú)
-látászavar
-meglassult mozgás
-beszédzavar
-íráskészség elromlása vagy elvesztése
-tájékozódási zavarok
-zsibbadás, mozgás- és érzészavarok

Ez az oldal süti, és sütiket használhat Olvassa el receptúránkat!cookie policy.